Fondacija Mozaik

Fondacija Mozaik

Mozaik Foundation

Domaće Udruženje

Organizacija civilnog društva

Aktivizam/volonterizam, Filantropija, Javno zagovaranje, Ostalo, Obrazovanje, Rad sa mladima i djecom,

01/10/2002

Sarajevo

RF-3/02

Opis

Kreiramo prilike za sve mlade u Bosni i Hercegovini, Naši programi uključuju lokalnu filantropiju i preduzetništvo mladih kako bismo izgradili povjerenje, potakli razmjenu i promovirali pozitivne priče. Kroz zajednicu lonac.pro objedinjujemo i nudimo prilike za mlade, osnažujemo ih kroz Omladinske banke, a u Startup studiju investiramo u njih. U naše programe se do sada uključilo se preko 36 000 mladih. Podržali smo preko 3000 projekata sa više od 5.000.000 KM u više od 100 zajednica. Uložili smo u 151 prototip i 110 društvenih biznisa.

Godina 2012. je za Mozaik bila jedna od najstabilnijih godina sve od osnivanja pa do danas. Tada smo kao osmogodišnja BH fondacija gradili lokalne zajednice kroz finansijsku i savjetodavnu podršku građanskim aktivnostima od javnog interesa širom Bosne i Hercegovine (BiH). Jačali smo društvenu koheziju u zajednicama osnažujući ljude da pokreću zajedničke akcije, mobiliziraju lokalne resurse i sprovedu zajedničke akcije za rješavanje lokalnih problema. U 2012. godini smo samo kroz Program Omladinska banka podržali 326 projekata usmjerena na zajednicu, a broj lokalnih partnera i volontera je rastao. Već ranije smo pokrenuli sopstvene društvene biznise i stekli važna iskustva na tržištu, a Svjetski ekonomski forum i njegova sestrinska organizacija, Schwab fondacija za društveno poduzetništvo, nagradili su Mozaik i njenog direktora titulom društvenog poduzetnika godine u Centralnoj i Istočnoj Evropi. Sve vrijeme vrijedni timovi Mozaika su neumorno radili na implementaciji nekoliko velikih višegodišnjih projekata koje su finansirale velike organizacija poput USAID, EU, Svjetska banka i drugih. Imali smo mnogo razloga za zadovoljstvo, zar ne? Međutim, duboko u sebi osjetili smo da ovo nije najbolji put naprijed. Uprkos važnim naporima domaćih i stranih institucija i organizacija, uključujući i naše vlastite, naša zemlja sve više zaostaje u ekonomskom razvoju i EU integracijama u odnosu na region. Čvrsto smo odlučili da moramo biti mnogo bolji. U oktobru 2012. organizovali smo naš prvi strateški sastanak s ciljem da realno ocjenimo uticaj tj. impakt Mozaika na pozitivne procese u BiH. Ovo je bilo samo nekoliko nedjelja nakon povratka našeg direktora sa jednog od programa usavršavanja na Harvard biznis školi. Tokom naredna 3 dana direktor je sa svim uposlenicima podijelio ono što je naučio na Harvardu i drugim mjestima i angažovao cijeli tim u kreativnim razgovorima. Ovo je uskoro postala Mozaikova redovna aktivnost, a sve s ciljem postizanja što kvalitetnije vizije i operativnih ciljeva naše buduće strategije. Redovna generalna finansijska podrška koju smo uživali od fondacije C.S. Mott nam je omogućila da dan ili dva nekoliko puta godišnje iskoristimo za razmišljanje o vrlo jednostavnom pitanju: Zašto postojimo? Kakav mjerljiv i pozitivni impakt/uticaj možemo postići u našoj zemlji i regionu? Krenuli smo u izradu naše nove desetogodišnje strategije. Posvetili smo se istraživanju, diskusijama, procjenama, raznim analizama, zaključcima i popravkama. Sve vrijeme smo pojedine elemente strategije testirali u realnom životu. Do kraja 2014. uspjeli smo razviti našu izjavu o impaktu: ” Između 2016. i 2026. g. Fondacija Mozaik će predvoditi razvoj nove generacije poduzetne omladine – moralne snage koja kreira novu društvenu i ekonomsku vrijednost, nova radna mjesta, i kao takva služi kao uzor svim mladima.“ Kada smo jednom jasno razlučili zašto postojimo i koji impakt želimo postići, iznova smo kritički analizirali projekte koji su bili u implementaciji u tom periodu. Omladinska banka se nametnula kao jedan od najvažnijih elemenata naše nove strategije. Svi drugi projekti koji nisu direktno podržavali postizanje navedenog impakta su vremenom završeni i nisu nastavljeni. Ostala je samo Omladinska banka. Ona je doživjela niz promjena i inovacija u pravcu potpune transparentnosti i prenošenja ovlasti za donošenje odluka na mlade i lokalne zajednice. Naravno, jasno nam je bilo da Omladinska banka sama ne može pružiti potpunu podršku profesionalnom razvoju mladih kako bi oni postali uzori u svojim zajednicama. Potrebno je bilo razviti dodatne višegodišnje programe i stvoriti nova kritična partnerstva sa svim sektorima društva kako bi se mladima stvorili svi neophodni preduslovi za potpuno samoostvarenje kroz različite prilike koje im se pužaju. Kao važan komplementarni program Omladinskoj banci započeli smo Program Startup studio. Startup studio  mladim ženama i muškarcima koji su osnaženi u Omladinskog banci ili drugdje pruža konkretne prilike da nastave svoj profesionalni razvoj u pravcu uspješne društvene poduzetnice ili poduzetnika, tj. osoba koje ćemo promovirati kao uzore u lokalnim zajednicama. Drugim riječima, Omladinska banka osnažuje mlade i gradi društvenu koheziju, a u sinergiji sa Startup studijom dodatno postaje platforma za prepoznavanje mladih sa vrijednostima koje pronalazimo kod društvenih poduzetnika. Startup studio zatim nastavlja naše napore iz Omladinske banke i dalje nadograđuje tržišne vještine i kompetencije mladih za uspjeh na zahtjevnom BH tržištu. Na Balkanu kažemo da sreća prati hrabre. Nama se posrećilo 2014. kada je američki Deloitte D2i program odlučio podržati Mozaikovu 10-godišnju impakt strategiju. D2i nam je pomogao u ključnim elementima razvoja strategije, tako da smo u svakom momentu imali pristup inovativnim i modernim rješenjima na drugim mjestima u svijetu. Konačno, uspjeli smo zaokružiti cijelu strategiju sa jasnim indikatorima za impakt, rezultate i ishode. Kako smo se udaljavali od našeg starog pristupa, naši napori za prikupljanje sredstava su se suočavali sa sve većim izazovom: pronaći finansijske partnere koji su voljni podržati ovaj inovativni i visoko rizičan poduhvat. Prijavili smo se na nekoliko prilika za finansiranje gdje je tražena inovacija… Uložili smo puno vremena u pisanje inovativnih projektnih prijedloga i … nismo uspjeli! Tada još uvijek nismo imali dokaze da ovo što želimo napraviti zaista možemo, što je odvratilo velike donatore od finansiranja. Neuspjesi sa prikupljanjem sredstava vrlo brzo su doveli do problema likvidnosti. Neizvjesnost i nivo stresa su svakodnevno rasli. Ovo je trenutak kada smo morali donijeti odluku: da li da se vratimo na projektni način razmišljanja ili da ostanemo vjerni našoj strategiji i rizikujemo totalni neuspjeh jer možda ne uspijemo obezbijediti potrebna finansijska sredstva? Uprkos ogromnoj neizvjesnosti i brojnim riziciima, donijeli smo odluku da ostanemo vjerni strategiji i pokušamo napraviti bitan pomak u BiH za mlade. Sada smo znali zašto postojimo i znali smo da samo kroz inovacije možemo prevazići izazove i postići vrlo ambiciozne ciljeve. Kako bismo osigurali neophodna finansijska sredstva, fokusirali smo našu energiju na izgradnju i širenje partnerstava sa privatnim fondacijama u BiH i globalno. Na naše veliko zadovoljstvo, mnoge privatne fondacije su prepoznale napore i kvalitet nove strategije. Krug prijatelja među fondacijama je počeo da se širi. Zahvaljujući dugoročnoj generalnoj podršci Mott Fondacije,  finansiranju iz 32 opštine, Unicredit i Zeit fondacijama i Evropskim fondom za jugoistočnu Evropu, kao i naknadnim finansiranjem iz Boscha i drugih privatnih fondacija, bili smo u mogućnosti nastaviti našim putem ka zacrtanom impaktu. Naše inovacije su dobile značajnu pažnju privatnih fondacija, a Bosch Fondacija nas je čak pozvala u Štutgart da sa njihovim timom podijelimo način razmišljanja i detalje strategije. U narednim godinama, od 2015. do 2017. godine, zatvorili smo sve ne-strateške projekte (uklj. i jedan višemilionski projekat), a dogovorena su nova partnerstva sa privatnim fondacijama, impakt investitorima i 32 BiH opštine. Izuzetni napori i strateška orijentacija sačuvali su organizaciju, dok smo paralelno pojačali tim sa nekoliko vrhunskih profesionalaca iz privatnog i nevladinog sektora. Program Deloitte D2i nastavio je svoje pro-bono konsultacije u ključnim operativnim oblastima, a naš pristup i broj partnera smo širili kroz prisustvo na međunarodnim događajima pri Svjetskom ekonomskom forumu, European Foundation Centre, European Venture Philanhtropy Association i drugim. Iako ni danas naši budžeti nisu prešli iznose iz 2012. godine, Mozaik je danas mnogo bolja bolja organizacija, koja zna zašto postoji, kuda ide i koje će rezultate postići do 2026. Naši rezultati su konkretniji i vidljiviji. Fokusirani smo na Flow Efficiency (izvor: This is Lean, autora Niklas Modig) i koristimo najmodernije alate kako bismo to ostvarili. Međutim, ono što je možda najvažnije jeste da je Mozaik postao istinski partner mladima koji se nesebično trudi da sve prilike, bez obzira odakle dolaze, okupi na jednom mjestu i ponudi mladima na organiziran i strateški način. Tako je nastala naša online zajednica www.lonac.pro. Ovo je danas najbrže rastuća online zajednica za za aktivizam i poduzetništvo u regionu. Pozivamo vas da nam se pridružite u loncu, da zajedničkim djelovanjem svim mladima omogućimo prilike za profesionalni razvoj i uspjeh.